proxy

Sabtu, 21 Mei 2011


Dalam jaringan komputer, sebuah perantara peladen' adalah sebuah [peladen [(komputasi)peladen]] (sistem komputer atau aplikasi) yang bertindak sebagai perantara permintaan dari klien mencari sumber daya dari server lain. Klien A terhubung ke peladen perantara, meminta beberapa servis, seperti berkas, koneksi, halaman web, atau sumber daya lainnya, yang tersedia dari peladen yang berbeda. Server perantara mengevaluasi permintaan menurut aturan penyaringan. Sebagai contoh, mungkin tapis lalu lintas oleh [alamat [IP]] atau protokol. Jika permintaan divalidasi oleh tapis, perantara menyediakan sumber daya dengan menghubungkan ke peladen yang relevan dan meminta layanan atas nama klien. Sebuah peladen perantara secara opsional dapat mengubah permohonan klien atau menanggapi di server, dan kadang-kadang mungkin melayani permintaan tanpa menghubungi peladen yang ditetapkan. Dalam hal ini, tanggapan yang tembolok dari remote peladen, dan selanjutnya kembali permintaan konten yang sama secara langsung.

Most proxies are a web proxy, allowing access to content on the World Wide Web.

A proxy server has a large variety of potential purposes, including:

* To keep machines behind it anonymous (mainly for security).[1]
* To speed up access to resources (using caching). Web proxies are commonly used to cache web pages from a web server.[2]
* To apply access policy to network services or content, e.g. to block undesired sites.
* To log / audit usage, i.e. to provide company employee Internet usage reporting.
* To bypass security/ parental controls.
* To scan transmitted content for malware before delivery.
* To scan outbound content, e.g., for data leak protection.
* To circumvent regional restrictions.

A proxy server that passes requests and replies unmodified is usually called a gateway or sometimes tunneling proxy.

A proxy server can be placed in the user's local computer or at various points between the user and the destination servers on the Internet.

A reverse proxy is (usually) an Internet-facing proxy used as a front-end to control and protect access to a server on a private network, commonly also performing tasks such as load-balancing, authentication, decryption or caching.